Miejsce parkingowe dla niepełnosprawnych oraz inwalidów – czy deweloper musi je zapewnić?

Miejsce parkingowe dla niepełnosprawnych oraz inwalidów – czy deweloper musi je zapewnić?

Niekiedy znalezienie dogodnego miejsca do parkowania, szczególnie przez osobę niepełnosprawną, sprawia wiele trudności. Dlatego tworzenie miejsc parkingowych o odpowiedniej szerokości jest niezwykle istotne dla użytkowników. W wielu krajach, w tym w Polsce, przepisy nakładają na deweloperów obowiązek zapewniania w nowych budynkach lub obiektach wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. A jak jest w praktyce?

Miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych – czy deweloperzy mają obowiązek je zapewniać?

W Polsce obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych określony jest w konkretnych przepisach prawnych, takich jak Prawo budowlane i Ustawa o wspieraniu osób niepełnosprawnych w wyrównywaniu szans. Zgodnie z tymi przepisami deweloperzy mają obowiązek wydzielić dla osób niepełnosprawnych określony procent miejsc parkingowych.

Miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych są ustalane na podstawie całkowitej liczby miejsc na danym parkingu. Wygląda to następująco:

Liczba miejsc na parkingu

Liczba miejsc dla osób niepełnosprawnych

6-15

1 miejsce

16-40

2 miejsca

41-100

3 miejsca

ponad 100

4% całkowitej liczby miejsc

 

Niezastosowanie się do tych wymagań może skutkować karami finansowymi i konsekwencjami prawnymi nałożonymi na dewelopera.

Zapewnienie miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych wykracza poza samo przestrzeganie norm prawnych – jest to odpowiedzialność społeczna promująca równy dostęp do przestrzeni publicznych.

Czy tylko osoba z niepełnosprawnością może kupić specjalne miejsce?

Prawo to jedno, a praktyka drugie – przepisy nakazują budowę takich miejsc, ale nie ma obowiązku sprawdzania, czy kupujący ma orzeczenie niepełnosprawności. Zawsze muszą być wyodrębnione miejsca dla niepełnosprawnych, ale nie ma obowiązku sprawdzania dewelopera, czy sprzedaje je osobom niepełnosprawnym. Zapewniając dostępność parkingów dla wszystkich, deweloperzy przyczyniają się do tworzenia zróżnicowanego środowiska, z którego korzysta cała społeczność.

W praktyce często miejsca dla niepełnosprawnych są sprzedawane przez deweloperów jako „miejsca premium” – razem z większą przestrzenią, która nie tylko może pomieścić większe auta typu SUV, idzie też większa wygoda korzystania i oczywiście cena. 

Miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych – co mówią o tym przepisy?

Prawnicy i sądy różnie podchodzą do kwestii użytkowania miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych po oddaniu budynku do użytkowania. Niektóre orzeczenia, jak wyrok WSA w Lublinie z 22 kwietnia 2021 r. (II SA/Lu 806/20), twierdzą, że miejsca te muszą być dostępne dla niepełnosprawnych i nie można ich blokować, ponieważ tracą swój charakter zgodny z projektem budowlanym.

 Z kolei wyrok WSA w Krakowie z 2 lutego 2018 r. (II SA/Kr 1547/17) stwierdza, że przepisy wymagają jedynie zaprojektowania miejsc, ale nie muszą być one ogólnodostępne, co pozwala na montaż blokad.

Ministerstwo Rozwoju i Technologii dostrzegło problem i planuje zmiany w przepisach. Nowelizacja czeka na podpis ministra.

Wymiary miejsca dla inwalidów, osób niepełnosprawnych – normy i przepisy

Chociaż deweloperzy mogą postrzegać zapewnienie miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych jako dodatkowy koszt, istotne jest rozpoznanie długoterminowych korzyści takich inwestycji. Nie tylko świadczy to o zaangażowaniu w odpowiedzialność społeczną, ale także podnosi wartość rynkową nieruchomości. Obiekty z dostępnymi miejscami parkingowymi są bardziej atrakcyjne dla szerszego grona najemców i nabywców, w tym osób niepełnosprawnych lub mających problemy z poruszaniem się.

Musisz mieć także świadomość, że przepisy także jasno mówią o wymiarze miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnością. Według obowiązującego prawa jest dokładnie określone, że miejsce przeznaczone dla samochodów wykorzystywanych przez osoby niepełnosprawne powinny mieć określony wymiar: szerokość 3.6 m i długość 5 m. Z kolei w przypadku miejsc usytuowanych wzdłuż jezdni te wymiar wynoszą szerokość 3.6 m i długość 6 m. 

Wynajem garażu – ogromne ułatwienie dla osób niepełnosprawnych 

Decyzja o wynajęciu garażu jest wyborem osobistym, zależnym od indywidualnych potrzeb i preferencji. Wynajem garażu może zapewnić właścicielom pojazdów wygodę i bezpieczeństwo, chroniąc ich samochody przed czynnikami atmosferycznymi i potencjalnymi uszkodzeniami. Jednak koszt wynajmu garażu należy porównać z korzyściami, jakie zapewnia, szczególnie dla osób niepełnosprawnych, które mogą potrzebować dostępnych miejsc parkingowych w pobliżu swojego miejsca zamieszkania lub miejsca pracy.

Deweloperzy mają prawny obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych zgodnie z przepisami mającymi na celu promowania inkluzywności i dostępności. Chociaż decyzja o wynajęciu garażu jest subiektywna i zależy od indywidualnych okoliczności, zapewnienie wyznaczonych miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych należy postrzegać jako podstawowy aspekt planowania urbanistycznego, który przynosi korzyści całej społeczności.